GJENTAKENDE INNTEKTER
Om abonnementsmodellen og hvorfor den er attraktiv for bedrifter over hele verden.
RECURRING REVENUE
En abonnementsbasert forretningsmodell er en modell der kunder betaler for noe med en gjentakende intervall, for å få tilgang til et produkt eller en tjeneste.
Denne modellen har vært utbredt for magasiner og aviser i lang tid, men under de siste to tiårene, har abonnements modellen blitt adoptert av mange digitale tjenester og produkter, som programvare, strømmetjenester, og abonnement av produkter innen netthandel. Dess popularitet har mange forklaringer, både ur et konkurranse perspektiv, ny teknologi, endrede preferanser blant brukere, men også i forhold til økonomisk stabilitet og attraktivitet for investorer. Siden kunder av digitale B2C tjenester har blitt vant med denne modellen, vil de samme personene også foretrekke eller akseptere den samme strukturen vid innkjøp i sine bedrifter.
ENDRING
Over det siste tiåret har abonnementsbaserte forretningsmodeller blitt stadig mer populære, takket være digital utvikling, endrede kundepreferanser og økonomiske fordeler.
Digitaliseringen har ikke bare muliggjort gjentakende transaksjoner og adopsjon av skybaserte løsninger, men har også møtt kundenes ønske om tilgang og bekvemmelighet fremfor eierskap. Endringen skjer både med abonnement av produkter og tjenester, og den skjer både innen B2B og B2C.
Økonomisk stabilitet gjennom forutsigbare inntekter har gjort slike bedrifter attraktive for investorer, og rikholdig kundedata har muliggjort personlige tilbud og målrettet markedsføring, styrkende kundelojalitet og konkurransefortrinn.
Globalisering og internettinfrastruktur har utvidet rekkevidden av abonnementstjenester, mens økt fokus på bærekraft har fremmet modeller som prioriterer bruk over eierskap. Dette danner grunnlaget for suksessen til abonnementsbaserte modeller i diverse sektorer.
FORDELER FOR BEDRIFT
- Forutsigbar Inntekt: Regelmessige abonnementsavgifter gir en stabil og pålitelig inntekt.
- Kundebevaring: Den gjentakende naturen av abonnementer hjelper med å opprettholde langsiktige kundeforhold.
- Datainnsikt: Interaksjoner med abonnenter gir verdifull innsikt i forbrukeratferd.
- Lavere Markedsføringskostnader: Det er generelt billigere å beholde eksisterende kunder enn å skaffe nye.
- Muligheter for kryssalg og Mersalg: Etablerte forhold muliggjør introduksjon av tilleggstjenester eller premiumversjoner.
- Kundelojalitet: Abonnements modeller kan fremme en følelse av tilhørighet og lojalitet til merket.
- Attraktivt for Investorer: Den forutsigbare inntekten fra abonnementer tiltrekker investorer, og viser finansiell helse og levedyktighet.
FORDELER FOR KUNDENE
- Beleilighet: Automatisk fornyelse og regelmessige leveranser gjør anskaffelse ubesværet.
- Kostnadseffektivitet: Abonnementer kan spare kunder for penger, spesielt for ofte brukte tjenester.
- Tilgang til Premium Innhold: Abonnenter får ofte eksklusiv tilgang til spesielle funksjoner eller innhold.
- Personalisering: Tjenester er ofte skreddersydd individuelle preferanser og bruk.
- Fleksibilitet: Abonnementer tillater noen ganger enkel bytting mellom planer eller avbestillinger.
- Eksklusive Rabatter: Abonnenter kan få spesielle rabatter eller tidlig tilgang til nye funksjoner.
- Budsjettering: Regelmessige og forutsigbare betalinger hjelper med budsjettering, spesielt for essensielle tjenester.
UTFORDRINGER
Mange organisasjoner står overfor betydelige utfordringer når de går over til eller optimaliserer sine abonnementsbaserte modeller. Disse utfordringene inkluderer:
Strategisk Usikkerhet: Tilpasning av strategi til abonnementsmodellen, som kan føre til savnede muligheter og utilfredsstillende strategier.Økonomiske Tilpasninger: Behovet for betydelige økonomiske endringer, inkludert tilpasning av inntektsmodeller, håndtering av likviditet i overgangsperioden og evaluering av prisstrukturer, som kan utgjøre betydelige økonomiske risikoer uten nøye planlegging.
Teknologiske utfordringer: Store begrensinger i nåværende systemer eller utfordrende å implementere ny løsning og integrere i eksisterende.
Motstand mot endring: Motstand mot endringer kan oppstå på ulike nivåer i organisasjonen, inkludert ansattes motvilje mot å ta i bruk nye prosesser, teknologier eller tankesett, noe som kan bremse overgangen til en abonnementsmodell.