Gå til innhold

Effektivisere prosesser

Øke inntekter gjennom redusert churn, flere oppgraderinger, økt verdi per kunde og mye mer. 

Design uten navn (19)

Abonnement øker i popularitet

Abonnementsmarkedet både globalt og i Norge er i stadig endring, fullt av muligheter men også utfordringer.

Mange selskaper opplever gleden av stabile inntekter og økt kundelojalitet, men samtidig må de navigere seg igjennom kompleksiteten av å administrere en voksende kundebase. Begrensinger i eksisterende systemer kan hindre bedrift fra vekst, begrense markedstilpassede endringer i prismodeller og generere unødvendigt bruk av nøkkel resurser.  

Et robust et system for abonnementshåndering er hjørnesteinen i en vellykket abonnementsbasert forretningsmodell.

Det automatiserer viktige oppgaver som onboarding, fakturering, oppgradering, og purring, noe som frigjør verdifulle ressurser til aktiviteter som gir virkelig verdi i bedriften. 

De fleste av disse løsninger inkluderer analyse verktøy, får du innsikt i kritiske målinger som churn rate, MRR (Monthly Recurring Revenue), og CLV (Customer Lifetime Value), noe som er avgjørende for å forstå bedriftens prestasjon og kundenes adferd. Denne data i tillegg til verktøy for å tilpasse flere forskjellige prismodeller, gir deg fleksibilitet til å enkelt gjøre forbedringer, noe som gir deg mulighet å endre posisjonering av prising i takt med behov og marked. 

Vekst og skalering

Å skalere handler ikke kun om å øke antallet abonnenter. Det dreier seg om å forstå hver enkelt kundes behov, verdsette deres lojalitet, og kontinuerlig justere tilbudet for å møte deres skiftende forventninger. Standardiserte tilnærminger kan raskt bli ineffektiv, og kan til og med skremme bort verdifulle kunder.

Et godt system for håndtering av abonnement hjelper til med dette på flere forskjellige måter. System gir oversikt over viktige prosesser, data og nøkkeltall. Innsikt og mulighet til tilpassing av forskjellige regler i prosesser uten manuell oppfølgning, sparer ikke bare tid, det gir deg også mulighet til en bedre kundeopplevelse uten ekstra resursbruk.

Gjennom støtte for "self-service" og verktøy som fremmer oppgraderinger og mersalg, støtter systemet vekst uten ekstra resurser, dette er jo hva skalering handler om.  

  • Integrasjonskapasitet: Hvor godt kan systemet integreres med eksisterende teknologiplattformer og verktøy i din bedrift?

  • Skalerbarhet: Har systemet kapasitet til å skalere opp sammen med din voksende kundebase uten å kreve betydelige ekstra investeringer?
  • Tilpasningsevne: Hvor fleksibelt er systemet med tanke på tilpassing til dine unike forretningsbehov, inkludert muligheten til å legge til nye funksjoner eller moduler?
  • Brukervennlighet: Er systemet intuitivt og brukervennlig for både teamet ditt og kundene?
  • Pris: Er kostnadsstrukturen transparent og forutsigbar, og gir den en god avkastning på investeringen?
  • Kundestøtte og Opplæring: Hvilken type support og opplæring tilbys for å sikre en jevn overgang og kontinuerlig suksess?
  • Lover, sikkerhet og compliance: Oppfyller systemet nødvendige lover og krav ,spesielt når det gjelder personvern, datasikkerhet og regnskap?

Verdi av løsning. 

 

 

  • Minimering av kundefrafall: Systemene kan forutsi og avdekke hvorfor kunder forsvinner, slik at selskaper kan handle i forkant. Resultatet? Bedre kontroll over Churn-rate.
  • Revenue Recognition: Nøyaktig finansiell rapportering er ikke kun for reguleringer, men gir også en sanntidsinnsikt i inntekter. Dette fremhever indikatorer som gjennomsnittlig inntekt per bruker.

  • Data og analyser: Analyser av alt fra kundeatferd til fakturering gir verdifull innsikt som informerer beslutningstaking, som igjen påvirker viktige mål som kundens livstidsverdi og månedlig gjentakende inntekt.

  • Tilpassede prismodeller: Med subscription management løsninger, kan selskaper enkelt justere prismodeller for å speile den faktiske verdien de gir kundene.